De Doelen

10 januari 1965

Stiekem ronddwalen op de bouwplaats van 'het wonder van Rotterdam'

In 1965 was het een drukte van jewelste op het bouwterrein van de Doelen. Iedereen was zo druk dat Hans Smedema niet opgemerkt werd toen hij stiekem ronddwaalde op de bouwplaats van het nieuwe muziekpaleis.

"Ik heb de Doelen letterlijk gebouwd zien worden. Terwijl de Doelen gebouwd werd liep ik namelijk regelmatig stiekem over de bouwplaats. Als ik doelbewust rondliep en net deed alsof ik ergens een afspraak had viel het door de drukte niemand op dat ik daar eigenlijk niet hoorde te zijn. Desondanks was ik op mijn beurt ook echt heel druk. Ik keek mijn ogen uit en verwonderde me over dit enorme bouwwerk. Als er toch iemand aankwam en mij zag liep ik zo doelbewust mogelijk naar mijn niet bestaande afspraak.

Ik heb daar heel wat uren rondgedwaald, in gedachten luisterend naar de eindeloze muziek die hier later zou klinken. Voor mij was het een wonder dat zich daar voltrok. Het voelde echt alsof hier mijn muziekpaleis gebouwd werd. De Doelen valt nu, anno 2016, eigenlijk niet meer zo op, maar voor die tijd was het een groots en futuristisch bouwwerk met een rijke uitstraling dat al van verre opviel.

Destijds studeerde ik in Nijmegen. Ik was zo onder de indruk dat ik een werkstuk heb gemaakt over de Doelen, waarvoor ik uiteindelijk een negen kreeg. Dat was niet alleen mijn verdienste, maar ook zeker die van het gebouw!

Voor mij stond het vast: dit werd het (muziek)wonder van Rotterdam en dat is het wat mij betreft nog steeds!"

Ook een verhaal? Stuur het ons!

 
 
Afbeelding bij Rookworst en bier

Rookworst en bier

Het was 1964. Iedere dag werkten tientallen bouwvakkers aan het Kruisplein, waar langzaam maar zeker een nieuw concertgebouw verrees. Toen het hoogste punt bereikt werd, was het tijd voor een feestje. En hoe vier je zoiets nou goed?

Lees meer

Arie Heuvelman zorgt voor onderdak van zijn zoon

Trompettist André Heuvelman (1966) is al 25 jaar verbonden aan het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Zijn vader Arie hielp in 1966 als 25-jarige mee met de bouw van de Doelen. In deze video interviewt André zijn vader over dit bijzondere verhaal.

Afbeelding bij Optreden voor een lege Grote Zaal

Optreden voor een lege Grote Zaal

In 1965, een jaar voor de opening, werd de akoestiek van de Grote Zaal al uitvoerig getest. Zo gaf het Christelijk Residentie Mannenkoor een optreden voor een lege zaal, zodat technici konden beoordelen of er nog wat aan de akoestiek moest worden gedaan.

Lees meer

Concert-agenda sinds 1966

In het concertoverzicht vindt u alle concerten die hier sinds de opening hebben plaatsgevonden.

Bekijk hier de agenda
Afbeelding bij Bouwblunders

Bouwblunders

Wie afstevent op een jubileum, heeft de neiging vooral terug te kijken op de vele hoogtepunten. Toch waren er in vijftig jaar de Doelen ook minder glamoureuze momenten. ‘Zodra je de lampen aandeed, kwamen er grote hakenkruizen tevoorschijn.'

Lees meer

'In de Doelen maken we waanzinnige dingen mee'

Op 8 januari 2018 namen we na ruim 17 jaar afscheid van directeur Gabriël Oostvogel. In dit filmpje blikt hij terug op de jaren dat hij hier heeft rondgelopen, wat hij het meest gaat missen en wat de Doelen voor hem betekent.

'Bijna iedere Rotterdammer is hier wel eens geweest'

In deze aflevering van het RTV Rijnmond programma Verhalen van Staal en Steen neemt stadshistoricus Paul van de Laar de Doelen onder de loep. Wat is de architectonische waarde van het gebouw en wat is de betekenis van de Doelen voor de stad?

Afbeelding bij Een blinde boeking

Een blinde boeking

Fenex, de Nederlandse branchevereniging van expediteurs en logistieke dienstverleners, haalde eind jaren 90 een groot internationaal congres naar de Doelen nog voordat de Willem Burger Zaal gebouwd was. Een blinde boeking.

Lees meer
Afbeelding bij Tekenen in de concertzaal

Tekenen in de concertzaal

De Rotterdamse kunstenaar Henk de Vos (1911-1982) was schilder, tekenaar, aquarellist, typograaf en monumentaal kunstenaar. Ook tijdens zijn vele concertbezoeken aan de Doelen maakte hij tekeningen.

Lees meer
Afbeelding bij Bloopers tijdens de bouw

Bloopers tijdens de bouw

Normaliter bouwde Goos Verbaas scheepsonderdelen, maar in 1966 werd de timmermanswerkplaats voor andere doeleinden gebruikt. De Rotterdamse Droogdok Maatschappij, waar hij werkte, kreeg de opdracht om onderdelen te maken voor het concertgebouw.

Lees meer