De Doelen

17 mei 2014

Kristian Bezuidenhout speelt én dirigeert

Fortepianist Kristian Bezuidenhout fungeerde als pianist én dirigent tijdens een concert met het Orkest van de Achttiende Eeuw. Hoe doe je dat: spelen en dirigeren tegelijk? Ben Tetteroo was erbij en vond het een belevenis.

"In dit concert speelt én dirigeert Bezuidenhout: een belevenis., een zin uit een van de toelichtingen op het concert met werken van Mozart. Een belevenis werd het zéker in de Grote Zaal van de Doelen op 17 mei met Kristian en het Orkest van de Achttiende Eeuw én met Rosanne van Sandwijk.

Een ouverture als opening van het concert. Kristian zit aan de vleugel met de rug naar het orkest. Zo dirigeert hij. Hij lijkt zelfs op de vleugel mee te spelen! Klopt dat? In dezelfde positie bespeelt hij de vleugel in het 11e Pianoconcert van Mozart. Met alle mensen om mij heen geniet ik van de fraaie uitvoering. Kristian geniet zichtbaar. Verschillende leden van het orkest doen dat zichtbaar ook, bijvoorbeeld cellist Richte van der Meer. Op het programma staat daarna de Linzer-symfonie. De vleugel wordt omgedraaid. Kristian gaat aan de vleugel zitten met de rug naar de zaal. Zo dirigeert hij het orkest en het publiek kan op zijn handen kijken. En opnieuw lijkt hij zachtjes op de vleugel mee te spelen. Hij dirigeert met het hele lijf en heeft de handen vaker op de toetsen dan in een ‘dirigentenhouding’. Vanaf rij 9 kan ik de vleugel niet horen. Toch is hij vaak op de toetsen aan het werk. En zo voert hij het orkest met ‘vuur’ aan. Bijzonder! De Linzer-symfonie krijgt dan ook een bijzondere, fraaie uitvoering.

Na de pauze staat de vleugel zoals in het begin van het concert. Kristian kijkt van achter de vleugel weer de zaal in. Met het orkest begeleidt hij de mezzosopraan Rosanne van Sandwijk. Ontroerd en onder de indruk raak ik van haar uitvoering van de Mozart-aria voor sopraan, piano en orkest. Ogenschijnlijk zingt zij met het grootste gemak en vult zij soms de hele zaal met haar warme stem. Die zaal laat haar na de aria van zo’n 10 minuten niet zomaar gaan. Samen met Kristian geeft zij een toegift. Het is opnieuw genieten geblazen. Met het 22e Pianoconcert sluiten Kristian Bezuidenhout en het Orkest van de Achttiende Eeuw het concert af. Opnieuw dirigeert Kristian het orkest vanaf de vleugel. Af en toe een beetje geholpen door concertmeester Marc Destrubé. Die hanteert dan zijn strijkstok als een dirigeerstok. Ze zorgen voor een enthousiaste, prachtige uitvoering.

Nog terwijl de laatste klanken door de zaal gaan, barst een geweldig applaus met bravo’s los. De houtblazersgroep die in dit pianoconcert zo’n belangrijke inbreng heeft, wordt door dirigent en pianist Kristian in het zonnetje gezet. Het orkest en de zo bescheiden ogende Kristian nemen het applaus dankbaar in ontvangst. Velen om mij heen praten opgewonden na terwijl zij de zaal verlaten. Aan een bezoekertje van een jaar of 10 vraag ik of hij het ook mooi vond. 'Zeker wel, maar vanochtend heb ik nog gevist. Dat was ook leuk.' Zo kom je als volwassene weer met beide benen op de grond."

Ook een verhaal? Stuur het ons!

Frans Brüggens lievelingswerk van Mozart

In seizoen 2010-2011 stond Mozart centraal in de serie Mijn Mozart. Uitvoerenden van elk concert werd gevraagd hun lievelingsstuk van de componist uit te voeren. Frans Brüggen maakte een compilatie van een aantal marsen van Mozart.

Concert-agenda sinds 1966

In het concertoverzicht vindt u alle concerten die hier sinds de opening hebben plaatsgevonden.

Bekijk hier de agenda

Op pantoffels in de concertzaal

De nog maar net aan het Rotterdams Conservatorium afgestudeerde hoboïste Joke Meeder gaf in juni 1966 een recital in de Kleine Zaal. Voor deze bijzondere gelegenheid hadden haar ouders beloofd om te komen luisteren. Dat liep echter anders dan verwacht...

Lees meer
Afbeelding bij Van rock naar opera

Van rock naar opera

Sommige mensen maken van hun hobby hun werk. Bij Joop Brands ging het precies andersom: tijdens zijn werk als bloemist kwam hij veel bij de Doelen over de vloer, waar hij zijn liefde voor opera ontdekte.

Lees meer
Afbeelding bij Fietsen langs Rotterdamse componisten

Fietsen langs Rotterdamse componisten

Op 18 oktober 2015 vond de eerste Red Sofa Fietstocht plaats. Deelnemers fietsten een route langs Rotterdamse componisten voor het bezoeken van kleine concerten bij hun thuis. Een bijzondere ervaring volgens de vele reacties die we hierop ontvingen.

Lees meer
Afbeelding bij Nieuwe energie voor de Grote Zaal

Nieuwe energie voor de Grote Zaal

In 2009 wordt de Grote Zaal van de Doelen grondig verbouwd. Vijf maanden lang wordt dag en nacht gewerkt om de zaal van nieuwe energie te voorzien. De ingebruikname van de vernieuwde zaal wordt groots gevierd met het Grote Zaal Festival.

Lees meer
Afbeelding bij Tekenen in de concertzaal

Tekenen in de concertzaal

De Rotterdamse kunstenaar Henk de Vos (1911-1982) was schilder, tekenaar, aquarellist, typograaf en monumentaal kunstenaar. Ook tijdens zijn vele concertbezoeken aan de Doelen maakte hij tekeningen.

Lees meer

Mike Boddé: 'De Doelen was een waanzinnige sensatie'

Mike Boddé vertelt over zijn eerste kennismaking met de Doelen: tijdens een concert van wonderkind Ana-Maria Vera in 1976 spatte zijn droom om concertpianist te worden uiteen. Toch was hij sterk onder de indruk van het gebouw en is dat nog steeds.

Lucas & Arthur Jussen: 'In de Doelen zijn we gegroeid'

Al jaren geven pianisten Lucas en Arthur Jussen de prachtigste concerten op ons podium. Onlangs spraken we ze over hun band met de Doelen: van hun debuut bij het Rotterdams Philharmonisch en het geweldige Doelenpubliek tot kroketten in de kleedkamer.

Afbeelding bij Human Requiem, 'bedwelmend mooi'

Human Requiem, 'bedwelmend mooi'

In 2014 presenteerde de Doelen de Nederlandse première van Human Requiem, een scenische uitvoering van Brahms' Ein deutsches Requiem waarbij publiek deel was van de voorstelling. De vele, vele warme bezoekersreacties na afloop waren overweldigend.

Lees meer
Afbeelding bij Een eerste date in de Doelen

Een eerste date in de Doelen

Op 21 februari 1980 speelde het Rotterdams Philharmonisch Orkest onder leiding van David Zinman werken van Mozart, Tsjaikovski, Bloch en Janácek. Een spannende avond voor de heer Kibbel en zijn toekomstige vrouw, want het was hun eerste echte avondje uit.

Lees meer

De bijzondere band tussen het Orkest van de Achttiende Eeuw en de Doelen

Het Orkest van de Achttiende Eeuw voelt zich thuis in de Doelen en voor ons voelt het als een tweede huisorkest. Directeur Sieuwert Verster vertelt waarom én hij deelt een van zijn meest bijzondere herinneringen aan de Doelen: De Beethoven Belevenis.