De Doelen
© Jan Hordijk

18 februari 2018

Julius (11) zingt mee met grootse Carmina Burana

Op 18 februari 2018 zong Julius (11) in een van de kinderkoren van de Academy of Vocal Arts mee met de uitvoering van Orffs Carmina Burana. “Het was indrukwekkend om te zingen met zo’n professioneel koor, een slagwerkgroep en de broers Jussen.”

Begin 2018 stond Julius voor een bijna uitverkochte Grote Zaal in de Doelen. Hij maakte onderdeel uit van een groots concert met dito bezetting: het professionele koor Rotterdam Symphony Chorus, een kinderkoor, de slagwerkgroep van het Radio Filharmonisch Orkest en de beroemde pianobroers Lucas en Arthur Jussen.

Het Haags Kinderkoor en Musicanti van de Academy of Vocal Arts zong in totaal 4 liederen mee, waaronder het beroemde openingslied O Fortuna. “Dat stuk vond ik het leukste om te zingen. Het is echt heel erg hard. Je zingt het twee keer en het is ook het langste stuk dat je mag zingen. Maar het is wel moeilijk om het grote koor te overstemmen.”

Onder de indruk van instrumenten

Julius: “Ik vond het gaaf om mee te doen. Ik vond het knap dat een tenor zo hoog zong. De meeste mannen kunnen niet zo hoog en hard zingen. En ik zag instrumenten die ik nog nooit had gezien, zoals een paar metalen buizen waar iemand met een hamer tegenaan sloeg [buisklokken, red.]”

Een maand had Julius de tijd om de liederen uit zijn hoofd te leren. “Carmina Burana is best wel een apart stuk. De meeste stukken die ik hoorde waren meer opera-achtig, dit vond ik redelijk modern. Ik weet niet precies wat ik zing, maar het gaat over het leven en de liefde. Ik heb het nu drie keer beluisterd en telkens merk ik iets nieuws op, zoals welk instrument wat doet.”

Hard applaus

Julius trad al eerder op in Het Concertgebouw Amsterdam met de Matthäus-Passion. Met de Carmina Burana trad hij voor het eerst op in de Doelen. “Het is een mooie zaal en er zaten honderden mensen. Dat maakte wel indruk. Ik was best zenuwachtig, omdat je het goed wilt doen als zoveel mensen kijken. Het ging hartstikke goed voor mijn gevoel. En we kregen een hard applaus op het einde, dat was best wel gaaf.”

Zijn moeder, violist en begeleider van koren, zag het optreden vanuit de zaal. “Ik vond het een goed concert. Het koor stond echt centraal waardoor je veel meer gedwongen werd om naar de stemmen te luisteren. Ik vond de solo’s mooi, technisch uitdagend zo ver ik het kan inschatten. En de gebroeders Jussen brengen als twee jonge honden zoveel energie op het podium.”

 

Ook een verhaal? Stuur het ons!

 
 

Lucas & Arthur Jussen: 'In de Doelen zijn we gegroeid'

Al jaren geven pianisten Lucas en Arthur Jussen de prachtigste concerten op ons podium. Onlangs spraken we ze over hun band met de Doelen: van hun debuut bij het Rotterdams Philharmonisch en het geweldige Doelenpubliek tot kroketten in de kleedkamer.

Afbeelding bij Optreden voor een lege Grote Zaal

Optreden voor een lege Grote Zaal

In 1965, een jaar voor de opening, werd de akoestiek van de Grote Zaal al uitvoerig getest. Zo gaf het Christelijk Residentie Mannenkoor een optreden voor een lege zaal, zodat technici konden beoordelen of er nog wat aan de akoestiek moest worden gedaan.

Lees meer
Afbeelding bij Een eerste date in de Doelen

Een eerste date in de Doelen

Op 21 februari 1980 speelde het Rotterdams Philharmonisch Orkest onder leiding van David Zinman werken van Mozart, Tsjaikovski, Bloch en Janácek. Een spannende avond voor de heer Kibbel en zijn toekomstige vrouw, want het was hun eerste echte avondje uit.

Lees meer
Afbeelding bij Het Weihnachts-Oratorium en Maestro

Het Weihnachts-Oratorium en Maestro

In een bijna volle Grote Zaal klonk op deze zaterdagmiddag Bachs prachtige Weihnachts-Oratorium, uitgevoerd door Amsterdam Baroque Orchestra & Choir onder leiding van Ton Koopman. Maar wat heeft dat te maken met Maestro, de dirigeerwedstrijd van AVROTROS?

Lees meer

Concert-agenda sinds 1966

In het concertoverzicht vindt u alle concerten die hier sinds de opening hebben plaatsgevonden.

Bekijk hier de agenda

Mike Boddé: 'De Doelen was een waanzinnige sensatie'

Mike Boddé vertelt over zijn eerste kennismaking met de Doelen: tijdens een concert van wonderkind Ana-Maria Vera in 1976 spatte zijn droom om concertpianist te worden uiteen. Toch was hij sterk onder de indruk van het gebouw en is dat nog steeds.