De Doelen

18 mei 1966

Debuteren bij het officiële openingsconcert

John Floore, voormalig solotrompettist van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, debuteerde in 1966 op 20-jarige leeftijd bij het openingsconcert van de Doelen. Het begin van zeventien mooie jaren op het podium.

"Op 20-jarige leeftijd werd ik benoemd tot solotrompettist van het Rotterdams Philharmonisch Orkest en een dag na mijn proefspel in de Eduard Flipse Zaal speelde ik al mijn eerste concert in de Doelen. En wat voor een concert! Het betrof het officiële openingsconcert op 18 mei 1966, waar ik van achter het podium de trompetsignalen van Beethovens Ouverture Leonore III mocht vertolken. Als heraut voelde het alsof ik de echte openingsceremonie verrichtte. 

Het waren mooie tijden: Eduard Flipse maakte ik nog mee als dirigent, Franz-Paul Decker nam het als chef-dirigent van hem over, direct daarna aangevuld met Edo de Waart als vaste gastdirigent.

Er heerste woningnood in Rotterdam en om een huis te bemachtigen had je als getrouwd stel voorrang. Mijn vrouw en ik zijn dan ook direct na de opening in het huwelijk getreden, een 'moetje' dus... Per solex, met de trompet op de rug, reed ik in eerste instantie van IJsselmonde naar de Doelen en later kon de eerste lelijke eend altijd een ruime parkeerplaats vinden achter de artiesteningang waar een hertenkampje de afstand tot het station overbrugde.

Er waren nog geen parkeermeters en rond concerttijd kon je een kogel afschieten door de straten van de binnenstad. Een schril contrast met de zaalbezetting bij de concerten. Vrijwel alle concerten waren uitverkocht met als klap op de vuurpijl de promenadeconcerten, waarvoor het publiek in lange rijen vóór de Doelenentree al stond te wachten.

In die tijd werden er ook alternatieve concertvormen bedacht. Daardoor speelden we niet alleen in de zalen van de Doelen, maar ook wel eens in de hal of tijdens nachtelijke uren. De architect van de Doelen, Kraaijvanger, verzuchtte: 'Nu bouw ik een mooie concertzaal, gaan die musici in de hal spelen die daarvoor ongeschikt is'. Het orkest speelde daarnaast ook veel gevarieerd repertoire: van Interpolations van Jan van Vlijmen (door ons graag Interpolution genoemd) waarbij het publiek demonstratief de zaal tijdens de uitvoering verliet, soms ook eerst nog langs de dirigent lopend om het ongenoegen kenbaar te maken, tot de proms waar het Slavenkoor van Verdi luidkeels door het publiek werd meegezongen.

Naast het Rotterdams Philharmonisch traden er ook andere bijzondere ensembles op. Ik herinner mij onder andere de Berliner Philharmoniker onder leiding van Herbert von Karajan en Count Basie met zijn big band. Von Karajan wilde geen airco horen en daardoor was het bloedheet in de zaal. Count Basie en de akoestiek van de Grote Zaal hadden geen gelukkige samenwerking. Ik zelf heb als trompettist op het podium echter 17 jaar lang genoten van de Doelen akoestiek, die ik verkoos boven die van het Concertgebouw Amsterdam. Echter neem ik het de toenmalige leiding nog kwalijk dat ze de klankpanelen boven het podium hebben laten verwijderen. Eeuwig zonde...

Na zeventien jaar bij het orkest ben ik vervolgens nog veertien jaar als directeur van het Rotterdams Conservatorium betrokken gebleven bij de Doelen. Ik kijk met mooie herinneringen terug op vele bijzondere Doelenjaren."

Ook een verhaal? Stuur het ons!

 
 

Betoverd door het gebouw

In het voorjaar van 1976 bezoeken Henk Uneken en zijn vrouw Corrie voor het eerst de Doelen. Ze raken betoverd door het gebouw en de klankkleur in de Grote Zaal. Een fascinatie die tot op de dag van vandaag is gebleven.

Lees meer
Afbeelding bij Sterallures achter de schermen

Sterallures achter de schermen

De Amerikaanse stersopraan Jessye Norman treedt op 30 oktober 1992 na dertien jaar weer op in Rotterdam. Op het podium van de Doelen geeft ze glans aan Mahlers Das Lied von der Erde. Wat we niet weten is dat daar het nodige divagedrag aan vooraf ging.

Lees meer
Afbeelding bij Peter en de wolf: een familietraditie

Peter en de wolf: een familietraditie

In haar kriebelende lamswollen trui bezocht de 6-jarige Nathalie Rauscher rond 1973 Peter en de wolf. Haar vader nam haar mee naar de 'imposante' Doelen voor een kennismaking met klassieke muziek. Die traditie zet ze nu voort met haar eigen zoon.

Lees meer

Concert-agenda sinds 1966

In het concertoverzicht vindt u alle concerten die hier sinds de opening hebben plaatsgevonden.

Bekijk hier de agenda
Afbeelding bij Fascinatie voor dirigenten

Fascinatie voor dirigenten

Al sinds 1969 bezoekt Joop Bonebakker trouw de Doelen. Bij elk concert groeit zijn fascinatie voor dirigenten. Vanaf zijn vaste stek in de Grote Zaal bewondert en aanschouwt hij grote dirigenten zoals Yannick Nézet-Séguin, Valery Gergiev en Simon Rattle.

Lees meer

Twin Towers en War Symphonies

Tijdens het Gergiev Festival in 2001 raakten muziek en wereldhistorie innig met elkaar verstrengeld. In dezelfde week dat twee boeings in de WTC torens in New York vlogen werden hier de toepasselijke War Symphonies van Sjostakovitsj uitgevoerd.

Lees meer

Blij met nieuwe bassen

Ter ere van het 75-jarige bestaan van het Rotterdams Philharmonisch Orkest zet Joop Bonebakker, voorzitter van de Vriendenvereniging, een project op touw: geld inzamelen voor de aanschaf van zes nieuwe bassen van topkwaliteit.

Lees meer

Yannick Nézet-Séguin treedt aan als chef-dirigent

In 2008 treedt Yannick Nézet-Séguin (1975) aan als chef-dirigent van het Rotterdams Philharmonisch. De jonge, dynamische dirigent verovert in korte tijd het Doelenpodium. In deze aflevering van MOOIS spreekt Yannick over zijn eerste seizoen in Rotterdam.

'De opening was een bijzonder moment'

Notaris en pianist Hans Oudenaarden was als 17-jarige aanwezig bij het openingsconcert in de Doelen. Later zou hij hier regelmatig terugkeren als bezoeker én voor het geven van concerten. In dit filmpje vertelt hij over zijn beleving van de Doelen.

Afbeelding bij 'We love you too...'

'We love you too...'

Op 30 november stond Yannick Nézet-Séguin nu niet eens voor zijn Rotterdams Philharmonisch Orkest, maar voor zijn 'andere orkest': het Orchestre Métropolitain de Montréal. Het werd een warm welkom in Rotterdam.

Lees meer

Een nieuwe chef treedt aan

In deze video introduceert Lahav Shani, de nieuwe chef-dirigent van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, zich aan Rotterdam. Tijdens een symbolisch fragment in de Grote Zaal overhandigt Yannick de baton aan zijn jonge opvolger.

Afbeelding bij Een eerste date in de Doelen

Een eerste date in de Doelen

Op 21 februari 1980 speelde het Rotterdams Philharmonisch Orkest onder leiding van David Zinman werken van Mozart, Tsjaikovski, Bloch en Janácek. Een spannende avond voor de heer Kibbel en zijn toekomstige vrouw, want het was hun eerste echte avondje uit.

Lees meer

De bijzondere band tussen het Orkest van de Achttiende Eeuw en de Doelen

Het Orkest van de Achttiende Eeuw voelt zich thuis in de Doelen en voor ons voelt het als een tweede huisorkest. Directeur Sieuwert Verster vertelt waarom én hij deelt een van zijn meest bijzondere herinneringen aan de Doelen: De Beethoven Belevenis.

Rotterdams Philharmonisch Orkest feliciteert!

Op 18 mei 2016 vierde de Doelen zijn officiële vijftigste verjaardag met een groots jubileumfeest. Het Rotterdams Philharmonisch Orkest mocht natuurlijk niet ontbreken en gaf een bijzonder optreden met Edo de Waart.

Arie Heuvelman zorgt voor onderdak van zijn zoon

Trompettist André Heuvelman (1966) is al 25 jaar verbonden aan het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Zijn vader Arie hielp in 1966 als 25-jarige mee met de bouw van de Doelen. In deze video interviewt André zijn vader over dit bijzondere verhaal.

Aftermovie Eeuwfeest Schouwburgplein

Op 9 juni werd de 100ste verjaardag van het Rotterdams Philharmonisch Orkest gevierd op het Schouwburgplein. Zo'n 4000 bezoekers genoten van muzikale optredens én de live-vertoning van het Jubileumconcert op groot scherm. Een feest om nooit te vergeten!

Hand in hand met het Rotterdams Philharmonisch Orkest

Na 18 jaar vierde heel Rotterdam dit voorjaar feest: Feyenoord kampioen! In aanloop naar deze fantastische overwinning moedigde het Rotterdams Philharmonisch Orkest de Rotterdamse ploeg op een passende manier aan.