De Doelen

22 april 1964

Rookworst en bier

Eerst snapte de heer Bekker (destijds kok bij HEMA Beursplein) niet helemaal wat zijn chef bedoelde, toen die zei dat de HEMA een feestje zou geven in de Doelen. Meer dan een betonnen skelet stond er immers nog niet.

Wel was inmiddels het hoogste punt bij de bouw bereikt. Bekker: ‘Mijn chef en ik maakten een plan de campagne. Rookworst met bier moest het worden. In een vrachtwagen reden we grote soepketels, waarin we de worsten warm hielden, en kratten bier richting de Doelen. Via de bouwlift kregen we die ongeschonden naar boven, waar de viering plaatsvond op een grote, betonnen plateau zonder omheining. Van wat schragen en planken bouwden we ter plekke een buffet, waar de werklieden in de rij mochten aansluiten voor een halve rookworst en een biertje. Het ging erin als koek. Tijdens het eten en drinken werden ze toegesproken door de burgemeester, die zelf ook een aperitiefje nam. Mijn chef en ik namen ook gauw een hap en een slok, voordat we aan de tweede ronde begonnen. Het was koud daarboven, meer en meer arbeiders kwamen hun handen warmen aan onze soepketels, en visten er dan snel nóg een halve rookworst uit. Die was binnen de kortste keren op. Nog altijd kijk ik met plezier terug op deze gebeurtenis. Het was een leuke middag met spijs en drank en een waarderend schouderklopje van de baas. Bovendien verscheen er de volgende dag een stukje in de krant met een foto van ons erbij.’

foto: Hoogste punt de Doelen bereikt, toespraak wethouder van Kunstzaken mej. mr. J. Zeelenberg © Jean Smulders. Bron: gahetna.nl

 

© Kraaijvanger
© Kraaijvanger

Ook een verhaal? Stuur het ons!

 
 

Arie Heuvelman zorgt voor onderdak van zijn zoon

Trompettist André Heuvelman (1966) is al 25 jaar verbonden aan het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Zijn vader Arie hielp in 1966 als 25-jarige mee met de bouw van de Doelen. In deze video interviewt André zijn vader over dit bijzondere verhaal.

Afbeelding bij Optreden voor een lege Grote Zaal

Optreden voor een lege Grote Zaal

In 1965, een jaar voor de opening, werd de akoestiek van de Grote Zaal al uitvoerig getest. Zo gaf het Christelijk Residentie Mannenkoor een optreden voor een lege zaal, zodat technici konden beoordelen of er nog wat aan de akoestiek moest worden gedaan.

Lees meer

Concert-agenda sinds 1966

In het concertoverzicht vindt u alle concerten die hier sinds de opening hebben plaatsgevonden.

Bekijk hier de agenda
Afbeelding bij Bouwblunders

Bouwblunders

Wie afstevent op een jubileum, heeft de neiging vooral terug te kijken op de vele hoogtepunten. Toch waren er in vijftig jaar de Doelen ook minder glamoureuze momenten. ‘Zodra je de lampen aandeed, kwamen er grote hakenkruizen tevoorschijn.'

Lees meer

'In de Doelen maken we waanzinnige dingen mee'

Op 8 januari 2018 namen we na ruim 17 jaar afscheid van directeur Gabriël Oostvogel. In dit filmpje blikt hij terug op de jaren dat hij hier heeft rondgelopen, wat hij het meest gaat missen en wat de Doelen voor hem betekent.

'Bijna iedere Rotterdammer is hier wel eens geweest'

In deze aflevering van het RTV Rijnmond programma Verhalen van Staal en Steen neemt stadshistoricus Paul van de Laar de Doelen onder de loep. Wat is de architectonische waarde van het gebouw en wat is de betekenis van de Doelen voor de stad?

Afbeelding bij Een blinde boeking

Een blinde boeking

Fenex, de Nederlandse branchevereniging van expediteurs en logistieke dienstverleners, haalde eind jaren 90 een groot internationaal congres naar de Doelen nog voordat de Willem Burger Zaal gebouwd was. Een blinde boeking.

Lees meer
Afbeelding bij Tekenen in de concertzaal

Tekenen in de concertzaal

De Rotterdamse kunstenaar Henk de Vos (1911-1982) was schilder, tekenaar, aquarellist, typograaf en monumentaal kunstenaar. Ook tijdens zijn vele concertbezoeken aan de Doelen maakte hij tekeningen.

Lees meer
Afbeelding bij Bloopers tijdens de bouw

Bloopers tijdens de bouw

Normaliter bouwde Goos Verbaas scheepsonderdelen, maar in 1966 werd de timmermanswerkplaats voor andere doeleinden gebruikt. De Rotterdamse Droogdok Maatschappij, waar hij werkte, kreeg de opdracht om onderdelen te maken voor het concertgebouw.

Lees meer