De Doelen

01 januari 1965

Operazang en baldadigheid op de bouwplaats

Tijdens de bouw van de Doelen gebeurde er veel op de bouwplaats. Operazang en baldadigheid wisselden elkaar af volgens Koos den Braber, die er toen werkzaam was als tegelzetter. "Wij waren de eersten die het duet uit De Parelvissers hier opvoerden."

"Samen met mijn oudste broer en een aantal andere jonge tegelzetters was ik begin jaren zestig werkzaam bij de Firma D. J. Ras en Zoon. Voor een groot deel hebben wij het tegelwerk aangebracht bij de bouw van de Doelen. Wij waren tevens de eerste operazangers die hier tijdens de werkzaamheden diverse aria’s ten gehore brachten. Dit gebeurde zelfs op veelvuldig verzoek van vele andere werklui, die eveneens bezig waren met het verwezenlijken van de Rotterdamse concerttempel.

Onder streng toezicht van de opzichter van de firma Voormolen waren we verantwoordelijk voor het vakkundig aanbrengen van witte tegels in diverse sanitaire ruimtes en alle liftkamers. Met de knieën in het zand en cement werden vervolgens de hemelsblauwe vloertegels aangebracht. Dit allemaal onder het luide tweestemmige gezang van De Sterren verschijnen.

We waren kwajongens, sommigen net getrouwd maar de meesten hadden nog dikke verkering. Wanneer het werk even stil kwam te liggen, werden de stekkers van de bouwverlichting baldadig verwijderd of zelfs met beitel en hamer afgehakt. Hierdoor was een aantal ruimtes dan tot een half uur in het donker gehuld. De jongelui vermaakten zich dan met het roken van een shaggie, plassen in een melkfles of het uithalen van andere rottigheid. Toen eenmaal de stoelen in de Grote Zaal werden geplaatst was dat voor velen van ons een aangename plek om daar in etenstijd de boterham te nuttigen. Dat vonden de toezichthouders geen probleem, want de stoelen waren toch nog verpakt in vacuüm plastic. 

Op de loges was het prachtige bladgoud net aangebracht, alsmede op de koninklijke loge. Spontaan werden in het stof op het bladgoud, dat door het vele werk snel aanwezig was, twee vlaggen getekend en de tekst: 'Lang leve de Koningin.' Wie de dader was? Dat is een goed bewaard bouwgeheim. Maar dat de tekst alleen te verwijderen was door een tweede 'dure' goudlaag was onvermijdelijk...

Ook een discussie met de projectmanager van de firma Voormolen gingen de jonge tegelaars niet uit de weg. Op een vroege ochtend ontstond er een woordenwisseling over een P-maat, zeg maar het Normaal Amsterdams Peil voor bouwvakkers, na een uitbrander van de heer Gerard van Kerkum (een verdienstelijk voetballer van het grote Feijenoord). Een van de jonge tegelzetters antwoordde: 'Ze zijn u zeker vergeten bij Feijenoord onder het gras te schoppen.' Zijn vakmanschap en heel veel excuuswoorden van zijn werkgever hebben ervoor gezorgd dat hij zijn werk in de Doelen heeft kunnen afmaken. 

Tegenwoordig sta ik, alias amateur-operazanger, bij de Zondagochtendconcerten mijn eigen werk te bewonderen bij een bezoek aan een van de toiletruimtes. En kijk ik vanaf mijn vaste stekkie, naast de mannen van het licht en geluid, naar de laatste loge rechts in de Grote Zaal. Is het nog zichtbaar: 'Lang leve de Koningin'? Nee, gelukkig niet. En de liefde voor de muziek? Die is in de afgelopen 50 jaar nooit meer weggegaan!"

Ook een verhaal? Stuur het ons!

Afbeelding bij Optreden voor een lege Grote Zaal

Optreden voor een lege Grote Zaal

In 1965, een jaar voor de opening, werd de akoestiek van de Grote Zaal al uitvoerig getest. Zo gaf het Christelijk Residentie Mannenkoor een optreden voor een lege zaal, zodat technici konden beoordelen of er nog wat aan de akoestiek moest worden gedaan.

Lees meer
Afbeelding bij Rookworst en bier

Rookworst en bier

Het was 1964. Iedere dag werkten tientallen bouwvakkers aan het Kruisplein, waar langzaam maar zeker een nieuw concertgebouw verrees. Toen het hoogste punt bereikt werd, was het tijd voor een feestje. En hoe vier je zoiets nou goed?

Lees meer
Afbeelding bij Bouwblunders

Bouwblunders

Wie afstevent op een jubileum, heeft de neiging vooral terug te kijken op de vele hoogtepunten. Toch waren er in vijftig jaar de Doelen ook minder glamoureuze momenten. ‘Zodra je de lampen aandeed, kwamen er grote hakenkruizen tevoorschijn.'

Lees meer

Concert-agenda sinds 1966

In het concertoverzicht vindt u alle concerten die hier sinds de opening hebben plaatsgevonden.

Bekijk hier de agenda
Afbeelding bij Een blinde boeking

Een blinde boeking

Fenex, de Nederlandse branchevereniging van expediteurs en logistieke dienstverleners, haalde eind jaren 90 een groot internationaal congres naar de Doelen nog voordat de Willem Burger Zaal gebouwd was. Een blinde boeking.

Lees meer
Afbeelding bij Bloopers tijdens de bouw

Bloopers tijdens de bouw

Normaliter bouwde Goos Verbaas scheepsonderdelen, maar in 1966 werd de timmermanswerkplaats voor andere doeleinden gebruikt. De Rotterdamse Droogdok Maatschappij, waar hij werkte, kreeg de opdracht om onderdelen te maken voor het concertgebouw.

Lees meer

Arie Heuvelman zorgt voor onderdak van zijn zoon

Trompettist André Heuvelman (1966) is al 25 jaar verbonden aan het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Zijn vader Arie hielp in 1966 als 25-jarige mee met de bouw van de Doelen. In deze video interviewt André zijn vader over dit bijzondere verhaal.